dimarts, 6 de desembre de 2016

L'Esplendor del Romànic català...

Aquests darrers dies està en boca de tothom la polèmica sobre la restitució de les pintures del monestir de Sant Maria de Sixena, i abans que es materialitzi la barbaritat que suposaria el seu trasllat, atesa la fragilitat en que van ser recuperades, i atenent a que han estat magníficamet conservades al MNAC, aquest matí del dia 6/12, políticament festiu, nosaltres hem decidit fer treballar l'intel·lecte i anar a gaudir de les meravelles de l'art Romànic que tenim al nostre museu nacional, a Montjuïc. 

No en va es diu que aquesta col·lecció d'art romànic és de les millors, sinó la millor, que hi ha a tot el món.

Feia molts anys que no havíem entrat a aquesta secció del MNAC, i hem quedat gratament sorpresos de la magnífica instal·lació i amb la qualitat i bellesa que ara es presenta aquest conjunt d'obres esplèndides.

Aprofitant, doncs, la meva dèria de fer blog, vaig a mostrar ara algunes de les meravelles que hem anat contemplant aquest matí.

* * *
Comencem el recorregut veient alguns exemples de les pintures més primitives, les corresponents a l'anomenat "Cercle de Pedret". És la denominació que donen els historiadors a un pintor de murals romànics "el Mestre de Pedret", actiu a Catalunya a principis del segle XII. El nom li ve donat d'una de les seves obres més representatives de l'església de Sant Quirze de Pedret, al Berguedà.

Se'l considera com a una figura molt important en el camp de la pintura romànica europea. Les obres d'aquest mestre i del seu cercle es caracteritzen pel seu classicisme i una forta influència Llombarda, i es daten entre les acaballes del segle Xi i els inicis del XII. A més de l'església que li va donar el nom, es conserven restes de les seves obres o del seu cercle a les esglésies de Sant Pere del Burgal, Santa Maria d'Àneu, Sant Serni de Baiasca, Santa Maria de Cap d'Aran, de Tredós, i a la Col·legiata de Sant Pere d'Àger, totes ells a Lleida.
 Absis del monestir de Sant Pere del Burgal 
(la Guingueta d'Àneu, Pallars Sobirà)

 Frontal d'altar d'Esquius, de l'antiga església de Santa Maria 
del castell de Besora (Osona)

 Frontal d'altar de la Seu d'Urgell o dels Apòstols
(procedeix d'alguna església del bisbat d'Urgell, Alt Urgell)

Frontal d'altar de Santa Maria de Cardet
(la Vall de Boí, Alta Ribagorça)

(detall del naixement de Jesús)

Frontal d'altar de Durro, procedeix de l'ermita de Sant Quirc de Durro
(la Vall de Boí, Alta Ribagorça) 
 
 
(detall)

L'arxifamós pantocrator de l'absis de Sant Climent de Taüll
(la Vall de Boí, Alta Ribagorça)

La Majestat Batlló (mitjans s.XII)
(procedeix probablement d'una església de la Garrotxa)

 Frontal d'altar de Santa Maria de Taüll
(la Vall de Boí, Alta Ribagorça)

Absis i pintura lateral de l'església parroquial de Santa Maria de Taüll
(la Vall de Boí, Alta Ribagorça) 
 

Les pintures de Sorpe són un exemple representatiu de l'evolució de la pintura mural catalana posterior al "cercle de Pedret".
 Frontal d'altar procedent de l'església de Sant Pere de Sorpe
(Alt Àneu, Pallars Sobirà)

 
Al doble arc triomfal que precedia l'absis hi ha un cicle eclesiològic presidit per una imatge de la Mare de Déu com a símbol de l'Església.
A sota, la crida als primers deixebles, amb la barca de Pere i Andreu, on hi ha hissat un estendard amb el crismó de Constantí, que al·ludeix les virtuts de l'Església primitiva.
 
 Frontal d'altar de l'església de Santa Maria d'Avià
(Berguedà)

(detall de la Nativitat)

 (detall amb els tres Reis mags)

Frontal d'altar dels Arcàngels
(procedent d'alguna església de Catalunya...)

* * *
Arribem finalment a la sala on s'exposen les pintures recuperades de Sixena.

 




Es veuen moltes parts reconstruïdes i els originals ennegrits a causa del foc, el seu estat ha de ser precari, i per tant... La polèmica està servida...

* * *
Ha estat una visita ben satisfactòria al MNAC (Museu Nacional d'Art de Catalunya), on hem gaudit un cop més d'aquesta bellesa tan especial de les pintures del nostre estimat romànic català.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin