- La crònica del viatge comença aquí...

L'hem recorregut amunt i avall, per la costa, per les illes, pels llacs salats, els deserts i els oasis, i hem conegut la seva Ciutat Santa, Kairouan.

La ciutat de Tunis és una de les més importants del Magreb. Ubicada a prop de les ruïnes de Cartago, ciutat mare de la que fou satèl.lit i que també fou arrasada després de la victòria dels romans.
Va tornar a ressorgir amb la conquesta dels àrabs, que la van fer la capital del país. Després de l'ocupació otomana, durant el protectorat francès, va créixer la ciutat moderna i van desaparèixer les muralles però sense afectar a la medina.
El 25 de juliol de 1957 es va proclamar a la ciutat de Tunis la República Tunisiana.
Comencem la visita a la ciutat per la seva part més moderna, on destaca l'imponent minaret símbol de la ciutat,
i veiem alguns dels edificis oficials fins arribar a

la porta d'entrada a la medina.



La Medina de Tunis fou declarada Patrimoni de la Humanitat el 1979, i dins el seu laberíntic interior hi ha més de 700 monuments: mesquites, mederses, portes amb arcs, banys, palaus, fonts, etc. És una medina amb una gran vivesa i color...





Després de deambular una bona estona per la medina, en sortir per una de les portes, el nostre guia ens fa adonar del petit mausoleu dedicat a un il·lustre compatriota nostre, l'escriptor mallorquí Anselm Turmeda (ciutat de Mallorca, 1355 - Tunis, 1423), que solia seure en aquest lloc per conversar i aconsellar als tunisians que l'escoltaven.






Anselm Turmeda, després Abd-Al·lah at-Tarjuman (el seu nom complet en àrab, أبو محمد عبد الله بن عبد الله الترجمان الميورقي, Abū Muḥammad ʿAbd Allāh b. ʿAbd Allāh al-Tarjumān al-Mayūrqī).
De primer es va fer frare franciscà i posteriorment, desenganyat de la societat occidental i del cristianisme, es va convertir a l'islam i va viure com a musulmà a Tunis (moltes obres seves són crítiques amb la societat cristiana de l'època). És dels pocs escriptors que ha escrit en català i en àrab, essent un clàssic en ambdues llengües. Els seus llibres tingueren gran difusió en els països de parla catalana.
Després de voltar per la medina i pel centre de la ciutat, anàrem a visitar el Museu del Bardo, considerat el més important del país, que conté la més extensa col·lecció de mosaics romans del món.
Accedim a través d'aquest bonic pati
(aquest paviment és un calendari solar amb els mesos de l'any i els signes del zodíac)
I també podem observar estucs amb uns arabescos preciosos,



Aquest mosaic, potser el més important de tots, està perfectament conservat, ja que data del s.III a.C. com es pot llegir en el panell informatiu que l'acompanya
i curiosament no es tracta d'un paviment, sinó d'un mosaic per ser penjat a la paret, com un quadre o pintura... Representa a Virgili amb un volum de la Eneida, envoltat de dues muses.
La col·lecció de mosaics romans és inacabable, i posaré aquí alguns dels més espectaculars per donar una lleugera idea de la riquesa del museu...





I per acabar les filigranes del museu, contempleu aquestes dues, una de forja de ferro en una bonica reixa,
i l'altre una filigrana d'escriptura àrab en un exemplar de l'Alcorà.
Sortint del museu, anem a dinar..., a la tarda ens espera encara Cartago i Sidi bou Saïd.
* *








* *
Parlar de Cartago es fa difícil per la gran història i rellevància que aquesta ciutat va tenir al llarg dels temps. L'enllaç que us poso dóna accés a una informació exhaustiva sobre la importància d'aquest enclavament i la seva història.
Veieu, com a exemple, el que debia ser la ciutat a l'època romana en aquesta representació



El consens actual es afirmar que la ciutat fou fundada entre els anys 825 - 820 a.C. amb el nom de Qart Hadašt (en grafía hebrea קרת חדשת, i en púnica 




, "qrt ħdʃt"), és a dir, Ciutat Nova.








(Tofet és un lloc proper a Jerusalem on, segons l'Antic Testament, els cananeus sacrificaben nens al déu Moloc, cremant-los vius).
Per extensión, els arqueòlegs apliquen aquest terme a les tombes d'incineració amb restes infantils carbonitzades, dipositades en urnes, que s'han trobat en abundància aquí a Cartago i en altres ciutats del Mediterrani occidental sota la seva influència cultural, tals com Motya (Sicilia), Tharros (Cerdeña), i a Hadrumeto/Susa (Túnez).

Alguns autors, contràriament, defensen la hipòtesi funerària, que sosté que es tracta de simples cementiris infantils, a on serien inhumades les restes dels abortaments i dels nens petits morts per causes naturals. Cal recordar aquí, que la mortalitat infantil en aquella època era molt elevada.
Arribem ara sí finalment a les runes, les Termes d'Antonin, o l'emplaçament arqueològic de Cartago



i uns quants exemples de les restes que encara podem veure avui en dia...





Un petit paradís és aquest poble típic andalusí d'origen medieval, amb els seus carrers costeruts i intricats, amb cases blanques i portes, persianes i gelosies d'un blau intens.



Anirem a conèixer el famós "cafè des Nattes" (anomenat així per les estores "nattes" que cobreixen el terra on seure descalç) on prendrem el típic té amb pinyons i tindrem ocasió de fumar el tabac del narguil o shisha, mentre assaborim el seu ambient bohemi i cosmopolita...










* *
Aquí pràcticament s'acaba la nostra estada a Tunisia. Demà ens espera un dia de transició en el que visitarem Hammamet al matí per traslladar-nos a l'aeroport a la tarda.- La història continua i acaba aquí... (07)
2 comentaris:
Me han gustado mucho las fotos de Sidi-bu-Said en un tiempo de nuves y sol a la vez;de los bonitos detalles de los mosaicos y de los elementos decorativos del museo del Bardo,capturadas gracias a tu mirada cazadora y sensible .
Salvador, les fotografies són precioses. Encara m'han fet més ganes d'anar-hi!
Publica un comentari a l'entrada