dissabte, 3 de juliol del 2010

Noruega: El CAP NORD, aquí s'acaba Europa... (02)

• la crònica del viatge comença aquí...

Avui volem de bon matí fins a Kirkenes, a tocar en 15 kms. de la frontera amb Rússia.

El terreny que sobrevolem és ple de zones d'aigua, llacs, fiords, ... sembla gairebé impossible trobar un lloc adient per aterrar,

però finalment ho aconseguim en un petit aeroport.

Ja som a Kirkenes, i un autocar ens recull per portar-nos fins al vaixell de la companyia regular Hurtigruten, que fa el servei diari de correu i viatgers per tota la costa Noruega, de Bergen - Kirkenes - Bergen.

Un cop embarcats, el nostre vaixell el Midnatsol (sol de mitjanit), -bonica coincidència-, començarà la seva marxa tocant els principals ports d'aquesta regió tan inòspita i allunyada del Finnmark, tot navegant per les aigües del mar de Barents.

Comencem a navegar i a explorar l'interior del vaixell...

(el menjador)
 (un dels salons panoràmics)
(la recepció i ascensors)

Aquí podem veure l'esquema dels ports que avui i demà anirem visitant a bord del vaixell...

El vaixell partirà de Kirkenes cap a les 13 hores, i posarà rumb cap Vadso i Vardo, on arribem cap a les 16 h. i el vaixell fa una aturada d'una hora que aprofitem per baixar i conèixer una mica el poble.

A les 17 h. tornem a embarcar i seguim fins al port de Batsfjord, situat al fons d'un estret fiord, un dels llocs més inhòspits que hom pot trobar, però a la vegada, el port més important de Noruega pel nombre de captures que realitza al llarg de l'any.

Aquest port ofereix excel·lents instal·lacions, també militars, i gairebé tota la població viu directa o indirectament de la pesca, ja sigui com a navegants o treballant en les fàbriques de conserves i congelats.

Després el vaixell toca el port de Bervelag, cap a les 22 h. i més endavant el port de Mehamn, a la 01 h. de la  matinada, i aquí ja podem gaudir de l'espectacle insòlit del famós sol de mitjanit.

Malgrat l'hora, al vaixell hi ha una gran activitat de gent contemplant el fenòmen i talment sembla que estem a mitja tarda,

per això aprofito per pujar a coberta i fer una petita filmació del sol de mitja nit que podeu veure aquí mateix...

Finalment anem a descansar unes poques hores mentre el vaixell toca el port de Kjollefjord cap a les 03 hores de la matinada, i evidentment nosaltres ara estem dormint plàcidament a la nostra cabina.

Però a les 06 h. del matí arribem al port de Honningvag, i aquí sí que hem d'estar ben desperts, ja que desembarquem per agafar l'autocar que ens ha de dur a trepitjar el famós Cap Nord.
Comença l'aventura...

Comencem a recòrrer l'illa de Mageroya per acostar-nos fins a la plataforma rocosa on s'assenta el complex turístic del Cap Nord
i en mig de ventisques de neu i boires, arribem per fi al cap Nord

El cap Nord (Nordkapplatået) és un promontori localizat en l'illa de Magerøya, en el nord de Noruega, en la comunitat de Nordkapp. El seu penya-segat, de 307 m d'altura, és considerat normalment com el punt més septentrional d'Europa  (Coordenades: 71°10′21″N 25°47′40″E ).

(la seva situació el fa difícilment retratable, per això he escanejat aquesta postal que dóna una idea magnífica del seu emplaçament)

Però, malgrat això,  el proper cap Knivskjellodden es troba a uns 1.500 metres més al nord.

A més, ambdós punts es troben en una illa, la de Mageroya, el que significa que el punt més septentrional de la Europa continental és, en realitat, el cap Nordkinn.

Enmig de la multitud de visitants que hi ha en aquell moment ens fem la foto típica...

Estem entre 1 i 0º de temperatura i amb un fort vent que aguditza la sensació de fred i que al cap de poca estona acabarà amb una ventisca de neu que ens fa còrrer cap els autocars.

(així es veu el sol de mitjanit des del Cap nord)

En el camí de retorn ens aturem un moment per conèixer un petit campament dels Samis i la seva peculiar manera de viure en tendes i sempre acompanyats dels rens.

Feia unes hores que voltàvem per aquestes terres remotes del Cap Nord i mentrestant el vaixell ha seguit fent ruta, i per això l'hem d'anar a retrobar en un altre port...

El temps s'ha tornat gris i plujós i nosaltres abandonem l'illa de Mageroya pel tunel submarí que l'uneix amb el continent en direcció a Kafjord, des d'on seguirem ruta tot vorenjant el llarguíssim fiord de Porsangen. El temps ens obliga a prendre algunes fotos des de dins l'autocar mentre veiem desfilar els magnífics paisatges d'aquestes fredes terres...

Finalment arribem a Hammerfest, la ciutat més septentrional del món, centre comercial del Finnmark occidental i important port de pesca on embarcarem de nou al vaixell de Hurtigruten

Abans d'embarcar encara ens dóna temps per visitar un petit museu local sobre la pesca...

El vaixell surt de Hammerfest al voltant del migdia per continuar navegant en el seu llarg recorregut per tota l'espectacular costa noruega

Xiruquero-kumbaià ha dit...

Quins paisatges!

Salvador ha dit...

Doncs això no és res..., preparat Xiruquero per quan arribi el capítol de les Illes Lofoten...

Jordi Lluís Pi ha dit...

Hola Salvador:

Et feliçito per el viatge i per les fotos. Aquest es un viatge que m'hauria agradat fer.
Espero veure la resta de les fotos.

Salutacions

kweilan ha dit...

Aquest viatge m'encantaria. De fet, el tinc pendent.