dissabte, 24 de juny del 2017

Patrimoni i turisme a La Gascunya, terra d'Artagnan...(01)

Enmig d'una tremenda onada de calor, hem fet una escapada de pocs dies a la descoberta de la Gascunya, i de les terres d'en d'Artagnan i els seus mosqueters...

El nostre destí era la ciutat d'AUCH, el cor de la Gascogne i del Sud-Ouest, pertany al Département de GERS. Es troba situat a l'esquerra de Tolosa de Llenguadoc, i limita al sud amb els departaments d'Hautes Pyrenées, i d'Haute Garonne; a l'est amb Haute-Garonne, i Tarn-et-Garonne; al nord amb Lot-et-Garonne; i a l'est amb Les Landes.

Des d'aquest punt de partida i durant tres dies, visitarem diversos pobles medievals, castells, bastides, esglésies, catedrals, torres de defensa, etc.
(Veiem la ciutat de Carcassonne, en el descans del nostre camí cap a Tolosa de Llenguadoc)
En el nostre camí d'aproximació a la zona, tot venint de Tolosa, vam fer una petita desviació per anar a conèixer un monestir interessant. l'Abbaye Cistercienne de Sainte Marie de Boulaur.

És un priorat de l'Ordre de Fontevrault fundat al segle XII. Hi viu una comunitat de monges des del 1949, per cert força joves de promig d'edats, la qual cosa ens va sorprendre agradablement. Viuen de les feines del camp, i també elaboren productes artesans, formatges, patés, melmelades, confitures, olis essencials, etc.
Una monja jove ens va atendre en un castellà un xic dificultós, i ens va acompanyar en la visita d'algunes de les parts del monestir.

Disposen d'hostatgeria, com ho fan a la majoria de monestirs, on poden acollir persones soles o en grups, o en família, per un temps de repòs i/o reflexió.
Per si us pot interessar, us deixo el contacte: hotellerie@boulaur.org, i el telèfon 05 62 65 40 07.

Seguidament vam continuar la nostra ruta fins arribar al nostre destí, l'Hôtel Ibis AUCH.
Era el dissabte 17 de juny, mitja tarda, temperatura sobre els 35 graus..!!

L'endemà, diumenge 18, comencem les visites programades. La primera d'elles serà la de l'antiga Abadia de Flaran, situada cap al nord del département de GERS, a Valence-sur-Baïse.

(En la façana s'aprecia la porta romànica amb les columnes de marbre,
 de l'epoca galo-romana, i la rosassa del segle XIII)

És una antiga abadia cistercenca,  filial de l'abadia de Escaladieu (Hautes-Pyrénées). Va ser fundada en l'any 1151, en el punt on conflueixen els rius Auloue i Baïse, entre les poblacions de Condom i Auch, per monjos procedents de Borgonya, els quals van construir a Gascunya aquesta joia del romànic i del gòtic. Es tracta igualment d'una de las abadies millor conservades de tot el sud-oest de França.
 (al s.XVI, foren destruïdes algunes parts a causa d'un incendi,
i les columnes varen ser substituïts per uns pilars simples)
 (la Sala capitular, una de les més boniques del segle XII)
 (Nou voltes de creueria amb quatre columnes de marbre de diferents colors.
Aquí es reunien a diari els monjos per la lectura de la Regla de Sant Benet)
 (el dintell de la porta lateral d'accés a l'església)

(capçalera i part posterior de la nau de l'església)
(els cinc absis)
(el jardí posterior de plantes aromàtiques)
(un magnífic racó de pau i solitud...)
En acabar aquesta visita, encara vam tenir temps de desplaçar-nos fins al poble fortificat de Larressingle.

És un dels últims pobles gascons que encara conserva en bones condicions les muralles, les torres de defensa, el castell i l'església fortificada dels segles XII i XIII.
Està catalogat com un dels pobles més bells de França.

(l'imponent edifici de l'església fortificada, dedicada a sant Segismund)
Sortim del poble emmurallat per anar a dinar mentre cau foc del cel...
... i ho fem en un restaurant proper des d'on podem gaudir d'aquesta bonica vista panoràmica del poble de Larressingle.