diumenge, 20 de juliol de 2014

REIMS, la consagració dels monarques francesos... (09)

Aquesta tarda la dedicarem a visitar la famosa Catedral de Notre-Dame de REIMS, però abans, farem també una ràpida visita al museu adjunt situat al Palais de Tau.

Aquest Palau de Tau, és un fantàstic edifici adjacent, que fou antiga seu episcopal, i residència temporal dels reis de França durant les cerimònies de la coronació, i on actualment podem admirar diferents tresors... 











Entre els principals destaquen el tapís i la pintura que representen el bateig del Rei franc Clodoveu Ier. (Clovis),
Le baptême de Clovis
(de Jean Leclerc, a Brussel·les de 1636 a 1676)
Le baptême de Clovis, pintura
(el 25 de desembre, vers 498-499)
Hi ha també nombroses peces d'orfebreria, ornaments, quadres i objectes de la coronació de Carles X, 


 (el collar de l'ordre du Saint-Esprit)
(Lluís XIV en vestit de cerimònia)
      així com també nombroses escultures originals procedents de la catedral... 
                             on s'han instal·lat còpies de l'original






 (conjunt escultòric del coronament procedent de la porta principal)

 (tapís del naixement)
(detall de la capçalera del tapís)
magnífics tapissos també, i una capella gòtica i la Salle du Tau 
(significa T en grec) del segle XVè.
 Sortint del Museu ens dirigim a visitar l'interior i l'exterior de la Catedral de Reims, iniciada durant el segle XIII, i reconstruïda després de la segona guerra mundial
accedim a l'interior per una de les portes laterals, la dreta, ja que la principal està en restauració...
(detall de la porta dreta)
Aquesta catedral és actualment una de les grans obres de l'art gòtic de França, tant per la seva arquitectura com per la seva grandiositat, especialment la nau central d'una elegància incomparable però un pel fosca... 
(amb permís de la de Saint-Remi, que com ja vaig comentar (vegeu aquí), personalment la trobo molt més lluminosa).
(espectacular part interior de la porta principal)





Cal fer notar que aquest tipus de finestral doble amb una part rodona a dalt, utilitzada a Reims, va ser una innovació que va servir de model en la construcció de totes les altres catedrals i basíliques franceses...
Cal ressaltar que, a causa de la seva importància dins la política, els arquebisbes de Reims van permetre que Enric I (1027) fixès aquesta catedral com a lloc per a la consagració de tots els monarques de França.












Per la seva importància, tots aquests llocs i grans monuments d'aquesta ciutat, estan inscrits dins el Patrimoni de la Humanitat de la UNESCO.



(detall vitrall amb el monjo Dom Perignon)

(vitrall modern de Marc Chagall)


Sortim fora del temple per acabar de contemplar les magnífiques portes frontals, dreta i esquerra

(detall superior porta esquerra)
























(detall superior porta dreta)



(l'àngel que riu)
En aquest gràfic podem veure les diferents etàpes de la construcció d'aquesta imponent catedral
i encara ens entretindrem, també, en veure l'extraordinària riquesa escultural de les portes laterals del costat nord.



 


(amb escenes del judici final)

* * 
Encara abans d'agafar l'autocar, darrera mateix de l'absis de la catedral, alguns de nosaltres vam tenir la curiositat d'anar a conèixer la Biblioteca Carnegie, que era molt a prop, i que avui en dia està considerada com una joia i una obra mestre de l'estil Art-déco a França.

 (sala d'estudi)
(vitrall damunt la sala)
(el catàleg manual)
(detalls vestíbul)

(representacions d'oficis en marqueteria de marbre)







Aquesta biblioteca deu el seu nom al filantròpic americà Andrew Carnegie.

La construcció va ser possible a l'endemà de la fi de la Primera guerra mundial, per una ajuda excepcional de la Fundació Carnegie per la Pau internacional

Construïda a partir de 1921, va ser inaugurada el 10 de juny de 1928 pel aleshores president de la República Gaston Doumergue.
* * *

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin