diumenge, 24 de febrer del 2019

BERMEJO, El geni rebel del segle XV

BERMEJO, El geni rebel del segle XV

Aquesta Pietat Desplà, un oli sobre taula, és una de les seves obres mestres.
Deguda al mecenatge de Lluís Desplà i d'Oms, que hi apareix representat, i que
fou Ardiaca major de la seu de Barcelona i President de la Generalitat de Catalunya (1506-1509).

Bartolomé de Cárdenas, conegut per l'àlies del Bermejo, (Còrdova cap a 1445 – Barcelona cap a 1501) va ser un pintor actiu a la Corona d'Aragó, a finals del segle XV. Bermejo és considerat un dels més importants artistes gòtics de la península Ibèrica.

La seva obra es troba dispersa en museus d'Europa i dels Estats Units. Ara es pot contemplar al MNAC en una exposició antològica. Són una cinquantena de peces procedents de la col·lecció del Museu i d'altres institucions de referència com la National Gallery de Londres, el Museu del Prado, el Bellas Artes de Bilbao, el Museo de Arte de San Diego, la catedral d'Acqui Terme, o el museu de la catedral de Barcelona, d'on prové la Pietat Desplà, la seva indiscutible obra mestra.

Bermejo va ser un mestre en el domini de la pintura a l'oli, una tècnica nova a l'època, amb la qual aconsegueix uns efectes il·lusionistes només comparables als dels grans pintors de l'escola de Flandes com Jan van Eyck o Roger van der Weyden.
El descens als llimbs
Aquestes delicades transparències li van comportar alguns problemes amb la mentalitat de l'època. Són un intent realista per mostrar la humanitat de Crist com un veritable home mostrant el seu sexe de forma velada.

(En un dels nostres viatges a la ciutat de Ravenna, el 2010, vam visitar, entre altres meravelles d'aquella ciutat, il Battistero degli Ariani que fou construït al segle VIè. En la seva cúpula hi ha uns magnífics mosaics representant el baptisme de Crist rodejat dels apòstols, i en aquest baptisteri vam trobar una notable singularitat, ja que atès que els Arrians negaven la divinitat de Jesús com a fill de Déu, aquí es podia apreciar clarament com ells representaven a Jesús com un home qualsevol. Aquesta és una de les poques representacions de l'home-Jesús-Crist on es mostra clarament el seu sexe d'home, encara que sigui veladament sota les aigües) -podeu veure la imatge a l'enllaç de la wikipedia.



L'obra coneguda fins ara del Cordobès, va començar amb el seu "Sant Miquel triomfant", per l'església parroquial de Tous, al país valencià, i va acabar amb la "Pietat Desplà" per l'ardiaca de la seu de Barcelona.

Després de molts segles d'oblit, la força del seu ressorgiment a principis del s.XX, va portar fins i tot a l'encàrrec de diverses còpies i falsificacions de la seva obra.

Bermejo reprodueix les textures amb un realisme sorprenent: quasi podem tocar la seda o les gases i ens enlluernen les brillantors i els reflexos dels metalls, les pedres precioses i les joies. Veieu el vestuari vermellós del sant i la brillantor de la seva armadura.

Aconsegueix alhora una espectacular gamma cromàtica amb verds i vermells d'una intensitat única.



Va ser un artista modern, un pintor revolucionari creador d'un llenguatge propi marcat tant per l'originalitat a l'hora d'abordar les temàtiques religioses com per les composicions trencadores.
El Crist de la pietat
La resurrecció
Va ser un geni amb una personalitat difícil, un artista rebel conscient del seu talent. Tot i ser el pintor més cotitzat de la seva època, va patir l'excomunió per incomplir un contracte i va ser víctima de la persecució religiosa per la seva probable condició de judeoconvers.
El retaule della vergine di Montserrat es conserva en la sagristia de la catedral gótica de Acqui Terme (municipi i seu episcopal del Piamont, a la provincia d'Alessandria a Itàlia). S'estima que el retaule podia haver estat pintat a València, abans del trasllat del pintor a l'Aragó, ja que es tracta d'una obra en col·laboració en la que a Bermejo li correspon únicament la taula central, i les  laterals i les dels reversos foren probablement obres del taller de Rodrigo de Osona. 
* *
Cada obra de Bermejo és un veritable espectacle visual. Si parem atenció als detalls, descobrirem el dramatisme dels rostres, ens captivaran els dimonis, les ciutats imaginades, els paisatges de fons, les inscripcions ocultes, etc. Solament un exemple: a la Pietat Desplà, s'han identificat una setantena d'espècies de fauna i flora pintades amb total exactitud, com papallones, cargols, llangardaixos, etc.
L'univers Bermejo ens fascinarà

* * *
Recomano vivament la visita a l'exposició del MNAC, del 15/02 a 19/05/2019.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin