divendres, 9 d’agost del 2013

A la conquesta d'un ibon mític... (05)

Feia més o menys mil anys, quan vaig fer aquella mítica ascensió a Peña Telera (any 1963)
-vegeu aquí- que no havia tornat a trepitjar el bonic i recòndit ibon de Piedrafita, i aquests dies de la nostra estada a Tramacastilla, li vaig prometre i vaig convèncer a la Marta que ens hi arribaríem.

I així ho vam fer el passat 31 de juliol. Amb un dia també esplèndid, un sol radiant, i una calor notable. Sort que vam matinar una mica i començàvem a caminar els 4 kms. de pista que hi ha des de Piedrafita cap a les 10 del matí.

A mesura que ens hi acostem, la proximitat a les parets de Penya Telera, la fa encara més impressionant.

Arribats a l'alçada del refugi de Telera, just al davant es deixa la pista i s'inicia el camí que pel costat del preciós torrent puja fins a l'ibon.

Comencem la pujada directe cap al llac per aquest agradable camí al costat del torrent que saltant entre les roques ens refresca i ens alegra la vista
però no pugem sols, ens acompanyen alguns bonics animalons...

Amb un petit esforç acabem la pujada, i ja hi som...

L'indret és d'una bellesa i d'una placidesa extraordinària...
L'Ibon de Piedrafita està situat al peu mateix de la Peña Telera, a 1.675 m. d'altitud.
D'aquí al cim de Peña Telera (2.764 m), hi ha més de mil metres de desnivell.

i mentre èrem allà contemplant i gaudint del paisatge ens va arribar un pastor amb els seus dos gossos d'atura tot demanant-nos si teníem un cigarret. Malauradament no el vam poder complaure, però vam xerrar una estona amb ell mentre un dels gossos aprofitava la poca ombra que va trobar fugint del fort sol, a redós de la nostra motxilla...

Després de menjar una mica i beure, vam emprendre la baixada pel mateix camí quan, a prop del migdia, arribava tota una colla de gent com a bons toca-tardans, d'aquells que comencen a caminar a l'hora de més calor...

Tot baixant ens va cridar l'atenció la qualitat dels núvols que hi havia aquell matí, una mena de cirrus-stratus que semblaven talment de coto fluix i amb unes formacions força curioses formant una mena d'embuts...

A la tarda, la penúltima que passàvem a Tramacastilla, vam voler aprofitar aquell temps fantàstic que ens estava fent, i vam pensar que seria una bona idea agafar el Tren turístic que surt de Tramacastilla i s'enfila per una pista fins a l'Ibon de idem, i segueix ruta per la part alta del Puerto de Escarra, per passar per sota de Peña Telera i l'Ibon de Piedrafita i finalment a través del Betato i barranco del Gorgol, tornar a Tramacastilla.

Dura una mica més de dues hores i et permet gaudir dels paisatges de l'alta muntanya i de l'impressionant circ que forma la Sierra de la Partacua seguida de las de Bucuesa, Collarada, Escarra i el collado de Izas...

(l'Ibon de Tramacastilla, a 1.675 m.)

(els contraforts de la Peña Bucuesa, 2.779 m.)

(una magnífica carlina encara per obrir la flor)

(panoràmica del Balaitous, 3.151 m.)

Una última fantàstica panoràmica de la Sierra de la Partacua, des del Ibon de Tramacastilla