dijous, 2 de juliol del 2015

Repicó a Brussel·les, i l'afegitó de Malines i Lovaina...(03)

(mitgera decorada)
Hem passat ja la primera nit a bord del vaixell Swiss Pearl, i les sensacions són francament bones...

Tot és molt endreçat i net, la tripulació, i els cambrers, són tots gent molt amable i servicial, i l'equip de Politours, en Sergio, el cap i també guia, la Janne i l'Anna, guies, i en Joan, l'animador. Tots ells molt entregats i molt eficaços i amables.

Hem fet ja els primers àpats al vaixell, el sopar d'ahir de benvinguda (diumenge 14), i l'esmorzar d'avui, i val a dir que el buffet lliure pinta molt i molt bé. Tots els àpats els farem al mateix vaixell, i això sembla que ens garanteix que menjarem força bé... cosa que no sempre es pot dir d'alguns buffets...

El vaixell avui encara romandrà tot el dia aturat aquí al port de Brussel·les, i nosaltres sortim a voltar per la ciutat acompanyats per un guia belga que està una mica pirat, en Lucas... Es bàsicament molt divertit i una mica "loco"... un autèntic bohemi. Ens ho passem força bé mentre anem descobrint els llocs més emblemàtics de la ciutat. De camí cap al primer símbol de la ciutat, l'Atomium, passem per davant d'una de les residències reials...
I tot seguit arribem a veure el popular Atomium, ple de turistes...

(l'autèntic símbol de Brussel·les)
Després d'una volta panoràmica amb autocar veient alguns monuments i jardins de la ciutat, com aquests...
(el Palau Reial)
(monument commemoratiu Iª Guerra 1914)

(estatues d'oficis diversos)
... anem a fer la inevitable visita del personatge més popular de Brussel·les, el famós "pixaner" (el Manneken Pis), que en aquesta ocasió ens el tenien vestit amb un uniforme militar.
Es tenen recollits més de 900 vestits diferents del pixaner...

Una bona amiga meva, Biòloga i dedicada a la divulgació científica, també blocaire com jo mateix, "La lectora corrent", em comenta que en alguns dels seus viatges a la ciutat per motius de feina, també va visitar a la nena pixanera (la Jeanneke Pis). Nosaltres no vam tenir l'oportunitat de veure-la, ni tampoc el guia ens ho va comentar. Curiositats d'aquesta ciutat.

Entre d'altres, també vam poder contemplar algunes de les parets mitgeres il·lustrades amb representacions de còmics tant populars com els del TinTin i d'altres no tan coneguts per nosaltres.
Precisament a la ciutat hi ha el Centre Belga del Còmic.

I finalment aterrem a la Grand Place on el guia ens acaba de fer les explicacions oportunes dels edificis que ens envolten...

Veiem la façana de l'imponent Ajuntament, amb el seu àngel coronant l'altíssim pinacle dalt de tot...

També els bonics detalls daurats dels edificis gremials

... i finalment, Lucas el guia, ens dóna una estona de temps lliure que nosaltres aprofitarem per voltar al nostre aire i contemplar algun dels edificis medievals de la ciutat...

i descobrim un magnífic obrador de cacau i xocolata, on s'hi fan demostracions de l'elaboració d'aquest deliciós producte.
No en va a la ciutat hi ha el Museu del cacau i de la xocolata
Pels amants d'aquest dolç, Bèlgica és una delícia, pels diabètics, una mena de tortura...

Acabada la visita a la ciutat, anem a dinar al vaixell, i a la tarda tornem a sortir amb autocar per visitar en primer lloc la ciutat de Malines.

Situada vora el riu Dijle, i declarada Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO. Actualment és la capital eclesiàstica per excel·lència de Bèlgica.
En arribar a Malines, en primer lloc visitem el Palau de Margarida d'Àustria, filla de l'emperador Maximilià I, del sacre Imperi Romanogermànic, i de la duquessa Maria de Borgonya

Exercí la regència dels Països Baixos i també la tutel·la del seu nebot, el futur Carles I d'Espanya i Carles Vè d'Alemanya.
El Palau és l'actual Tribunal de justícia, amb un bonic jardí que ens evoca els paratges del Renaixement.

La part més característica de la ciutat és la Plaça major, la Grand Place d'una bellesa imponent amb l'edifici de l'Ajuntament, que posseeix una

magnífica galeria porxada d'estil gòtic civil.

També gaudim de l'harmonia del seu patí interior, i finalment a l'exterior podem admirar la seva façana principal,
i just al centre, magníficament i solemnement representat,
el gran Carles Vè.
Molt a prop d'aquí trobem, la catedral de sant Romuald, amb la seva famosa torre adossada de 97 metres d'alçada, que per accedir-hi s'han de pujar els 514 graons.

També posseeix un dels millors carillons belgues format per 49 campanes, cadascuna amb el seu propi nom, entre les que destaca la de Salvador de 8.884 kilograms.

La torre de Sant Romuald (Rumoldo), forma part d'un grup de 56 torres i campanars de Bèlgica i França en la llista del Patrimoni de la Humanitat de la Unesco, des del 1999.

De l'interior de la catedral cal destacar els grans vitralls,

i el magnífic púlpit d'influència barroca, tallat en fusta, obra de l'escultor Michiel Vervoort, del 1723.

A l'absis de la nau principal, damunt l'altar major, destaca l'estàtua de sant Romuald, el patró de la ciutat,

i també cal remarcar el magnífic quadre del Crist a la creu,
de Antoon van Dijck, del 1630).
En sortir de la catedral, al costat mateix, en un extrem de la Gran plaça, avui ocupada pel mercat, trobem l'estàtua de la princesa Margarida d'Àustria,
i també veiem uns bonics indicadors,
 i des d'aquí mateix, una vista general del conjunt de la plaça.

Donem per acabada la visita a Malines, i ens acostem ara fins a la propera ciutat de Lovaina. Capital de la província Bravant Flamenc, situada dins de la regió belga de Flandes, on destaca la gran obra mestra de l'art gòtic de Bèlgica, l'imponent edifici de l'Ajuntament, en estil gòtic brabantí tardà, amb una decoració on apareixen els personatges bíblics més rellevants d'aquesta ciutat de gran tradició universitària.

La plaça vella és el lloc de trobada dels milers d'estudiants que omplen la ciutat.
Uns 40.000 segons el nostre guia, en una ciutat de poc més de 50.000 habitants.

També destaquem l'Església de Sant Pere amb el seu campanar i campaner, inclosos dins el llistat de la Unesco,

Ens fa gràcia anar a trobar el petit i crític monument de la font de la sabiduria "Fons sapientiae", situat a pocs metres darrera l'ajuntament.

Abans de marxar de Lovaina encara podem contemplar l'impressionant edifici de la Biblioteca, ubicada en una gran plaça,

amb el detall d'una original escultura contemporànea.
Retornem al vaixell, ja que a les 20 hores es posarà en marxa per iniciar el recorregut del creuer. El primer objectiu serà Anvers.

Amb el sol de la posta comencem a passar les primeres comportes de la navegació,
(comencem a navegar)
(arribem a les comportes)
(s'obren les comportes)
(via lliure en direcció cap al nord...)
i jo aprofito aquell moment màgic i de relax abans de sopar, per anar a descobrir la magnífica piscina interior del vaixell, super climatitzada -potser massa i tot, era una autèntica sauna- i relaxar-me una estona en l'aigua d'aquella magnífica instal·lació que penso poca gent del grup va arribar a descobrir, mentre el vaixell marxava suaument a través dels canals, i les cuines, amb tot el personal bàsicament oriental, bullien a tota màquina preparant el sopar del primer dia, amb aquest suculent menu:

Sopa de llagosta i gambes
Filet de salmó canadenc al grill
Vedella brassejada amb salsa cremosa de bolets
Pollastre fregit a l'estil oriental
Milfulles de patata i verdures
Verduretes glassejades
Patates al romaní
Arròs amb mantega i herbes
Varietat de postres i Fruita

***
Mmmm..., val a dir que cada dia era un menú semblant, però no penso explicar-ho cada dia, seria massa ferragós i no vull causar cap desfici gastronòmic als qui em pogueu llegir...
Justifica, però, l'afirmació que vaig fer en començar la crònica, de que el menjar va ser sempre molt bo i variat.
I l'equip dels cuiners orientals... uns craks !!