dimarts, 24 de setembre del 2024

La Provença, Occitània - Ciutats d'ARLE i MARSELLA (02)

  •  La història comença aquí...                        

En aquest segon dia de la nostra estada a la Provença..., i tal com us comentava al final de la crònica anterior, ...el dimecres 18 vam fer camí cap a la ciutat de Marsella, on a la zona del port hi ha l'espectacular Museu COSQUER MÉDITERRANÉE on podrem veure una rèplica idèntica de la Gruta submergida amb pintures prehistòriques del paleolític de 30 mil anys d'antiguitat.

(la façana del Museu)

La visita ens fa submergir en les profunditats per mitjà d'un gran ascensor, de manera idèntica a la gruta Cosquer. (L'entrada original està a uns 37 m per sota del nivell de la mar Mediterrània). Això es fa per mitjà d'uns comentaris a través d'una audio-guia amb auriculars, i a bord d'unes plataformes que segueixen el circuit de la cova (rèplica) i que ens permet contemplar les pintures rupestres i els gravats del paleolític realitzats fa 30.000 anys, submergits en una atmosfera tranquil·la i contemplativa. 

Veiem alguns exemples dels gravats que es poden contemplar dins la cova (extrets del museu, atès que durant la visita no es poden fer fotos)...

 

* *

En sortir de la gruta, l'experiència continua amb la visita al Centre d'interpretació arqueològica, un espai escenogràfic dedicat al submarinisme i un llarg metratge sobre el descobriment de la cova, on també trobem una mostra dels animals que més freqüentment es trobaven reproduïts en les pintures i gravats de la gruta 

I també, des d'aquí podem observar una bona perspectiva de la Catedral de Marsella amb una arquitectura d'estil ben singular.

* * *
Per a una informació més completa sobre la Gruta COSQUER, cliqueu en aquest enllaç
O també en aquest altre enllaç, super interessant per la gran quantitat d'informació que proporciona https://www.bradshawfoundation.com/cosquer/index.php
* * *
Després de dinar al restaurant del mateix Museu, retornem cap a ARLES on ens espera el guia Françoise per a fer una visita guiada a l'antiga necròpolis dels ALYSCAMPS (Camps Elisis, en provençal) un cementiri d'origen romà, on també hi trobarem l'església de Saint-Honorat fundada a l'època del bisbe Virgili (588-610) i dedicada inicialment a Sant Genís.
 
Aquest lloc únic immortalitzat per VanGogh y Gauguin, (hi trobem aquí una reproducció d'una pintura de Van Gogh) forma una avinguda ombrejada i enjardinada entre la multitud de sarcòfags del s.XVIII, que es va configurar en l'emplaçament d'una extensa necròpolis antiga i medieval.
 
El cementiri adquirí gran importància al segle Vè, quan es va inhumà al màrtir Sant Genís, per després convertir-se, al s.XII, en punt de partida vers Santiago de Compostela.
 
 
(l'entrada als camps)
(el passeig flanquejat de tombes)
(algunes més importants són decorades amb símbols d'època paleocristiana) 
(més tombes o sepulcres al llarg del passeig, la majoria dels quals cal situar-los entre els segles II i Vè.)
Arribem a les portes de l'església amb més sepulcres al davant
i travessant el pòrtic exterior, ens disposem a entrar...
a primer cop d'ull impressiona aquest romànic tant potent..!!
un sostre de l'absis preciós...
l'estructura de la cúpula o cimbori
impressió de potència de les super columnes...
en una nau lateral un sarcòfag adornat amb una cara de medusa d'un personatge desconegut
 
El pas del temps, i l'oblit, queden ben patents en l'aspecte d'aquesta finestra ben guarnida.
 
***    ***    ***
Demà, dijous 19. Darrer dia de la nostra estada a la regió. Visitarem l'antiga Abadia Benedictina de MONTMAJOUR.
 
Fou construïda a mitjans del segle X, i situada al cor de la comarca d'ARLE, sobre un cim rocós que domina la plana de la Crau.  
Es tracta d'un conjunt arquitectònic excepcional compost per l'ermita de Saint-Pierre, l'única capella troglodita de la Provença del s.XI, un monestir de tipus medieval del s.XII, una gran torre/talaia del s.XIV, i de l'edifici Saint-Maur, del s.XVIII. 
Tot el conjunt ens ofereix un testimoni de vuit segles d'història a la Provença, i que han estat declarats "Patrimoni Mundial de la Humanitat" per part de la UNESCO. 

Abans d'entrar-hi, la primera impressió és la d'una gran fortalesa.
Comencem el recorregut per la gran Cripta, que té la doble funció de fonaments i d'església subterrània alhora. La robusta construcció permet suportar el pes de tot el conjunt abacial. I també al voltant del transsepte i del deambulatori s'obren set capelles que s'utilitzaven per fer la litúrgia que els monjos sacerdots podien oferir privadament.
Aquí veiem la rampa que comunicava, a dalt-esquerra, amb la gran Nau de l'església del monestir, que veurem més endavant.

Des de la Cripta, aprofitem primer per sortir a l'exterior
on ja podem apreciar la quantitat de tombes rupestres que hi ha, que ens recorden la vocació funerària del Mount Majour (la gran muntanya).
Seguidament, alguns de nosaltres ens decidim a baixar els 46 graons que hi ha per visitar la capella troglodita se Saint-Pierre
la nau de la capella
l'altar sota la bauma o balma de roca
capitells troglodites
 
* *

Sortim finalment a l'exterior i anem fins a la Porteria, que temps enrere fou l'entrada principal de l'abadia. 
Vincent Van Gogh va dibuixar en diverses ocasions aquesta part de la construcció, així com també la naturalesa dels voltants, durant la seva estada a Arles, en 1888-1889. (Actualment aquestes pintures s'exposen al Museu Van Gogh d'Amsterdam)

Des d'aquest punt privilegiat s'observa molt bé la magnífica construcció de la Torre de Pons de l'Orme, que es va començar a construir en 1369, i serveix de testimoni de la fortificació de l'abadia durant la Guerra dels Cent Anys.
 
Seguirem la visita dirigint-nos ara cap al Claustre del monestir...
És un claustre d'una gran riquesa, especialment per la quantitat de mènsules esculpides en el segle XII, on descobrirem un bestiari fantàstic.
També per alguns capitells interessants i en especial, les dues escultures que presideixen el claustre, la de sant Pere, i la del pare Prior, just en l'angle que dóna l'accés a la nau de l'església. (veiem alguns exemples...)
 
A més d'aquestes dues escultures, cal destacar alguns capitells romànics interessants, com el de la temptació de Crist, que es troba en front de la sala Capitular.
(el capitell de la temptació)
 
I una menció especial, per la seva originalitat, mereixen la col·lecció de mènsules que hi ha tot al voltant de les quatre naus del claustre.


Veiem ara algunes mènsules i el seu bestiari..
 
(realment sorprenents...)
 
* * * 
I finalment arriba l'hora d'accedir a la nau principal del monestir
 
(crec que el text francès ens pot ajudar mínimament a comprendre les característiques d'aquesta nau, i com era moblada a la seva època d'esplendor del s.XVIII).
 
* *
Acabada la visita d'aquesta important Abadia de Montmajour, l'autocar ja ens esperava per posar rumb a Barcelona.

Acabem així la ruta-itinerari dels quatre dies que hem estat per aquestes terres de La Provença. 
És interessant la visita a la ciutat d'ARLE pel que representa a nivell històric i pels contrastos del seu patrimoni cultural.
Els monuments romans i romànics d'Arle estan inscrits a la llista del Patrimoni de la Humanitat de la UNESCO des del 1981

 * *
 
Hem descobert coses realment extraordinàries que han enriquit els nostres coneixements, tant històrics com artístics..!!  
 
* * *
  • Fi d'aquesta crònica

 




 










 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 


I encara, el darrer dia dijous 19, com si fos la cirereta del pastís, abans del retorn a Barcelona, farem la visita a la important i impressionant Abadia Benedictina de MONTMAJOUR (s.X).

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin