divendres, 19 d’agost del 2011

ZAGREB, la capital Croata... (04)

Aquesta escultura de Krali Tomislav, presideix el final del gran passeig del centre de Zagreb, just davant l'estació del ferrocarril, a la Plaça que porta el seu nom.

Tomislav fou el primer rei Croata, de 1925 a 1928).

Aquest brau guerrer va defensar la Croàcia continental contre els atacs dels hongaresos i fou el primer a reunir totes les províncies croates en un sol país.

Va ser coronat l'any 925 amb la benedicció de la Santa Seu, però va morir inexplicablement tres anys després.

L'escultor Robert Franges Mihainovic va realitzar aquesta escultura del personatge més cèlebre de la història de l'Estat croata, el 1938.

Arribar a una d'aquests ciutats centre-europees plenes d'història i de patrimoni cultural, com ara Zagreb, després de fer molts kilòmetres de carretera, a mitja tarda, i amb un petit plànol del centre de la ciutat a la mà, i una petita guia que et parla de la quantitat de monuments, museus, edificis interessants, esglésies i catedrals que pots visitar..., fa que t'agafi una mena d'angoixa vital per no saber exactament per on començar.

Per acabar-ho d'adobar, encara a peu de vestíbul de l'hotel, un pel allunyat del centre, el guia acompanyant ens explica que podem agafar un parell de tramvies que ens porten fins al centre de la ciutat, i que per tornar hem de baixar en una parada determinada i amb una mica de sort arribarem de nou a l'hotel. Ens ha ben atabalat. Tenim justes dues hores per intentar l'aventura.

Amb mirades de complicitat no ens costa trobar parella i decidim agafar un taxi. Els taxistes gairebé es barallen per agafar-nos. En arribar al centre el taxímetre marca 31 kunas, la moneda nacional (1€ = 7,5 kunas, aprox.). Amb gran sorpresa i satisfacció el taxista no ens demana la una i ens en cobra 30. (30:4=7,5=1 € aprox.), el nivell de vida d'aquest país és realment econòmic per les nostres euro-butxaques. Un euro per persona per anar en taxi fins al centre de la ciutat...!!

Ben satisfets, comencem a trepitjar el centre, i en primer lloc la Plaça del Ban
 Josip Jelačić de qui podem veure també la seva espectacular estàtua eqüestre.

A continuació ens dirigim a veure la Catedral que està en restauració, però no ens podem entretenir gaire perquè estan fent un ofici religiós, i demà la visitarem amb més calma,

però ens va cridar molt l'atenció tot entrant, una inscripció en la paret lateral dreta en un idioma i una grafia estranya, que va resultar ser un alfabet glagolític..., barreja de grec antic, llatí i croata.

Per cert, si voleu una explicació acurada d'aquest alfabet vegeu l'interessant escrit que ha fet la Ma. Teresa, companya de viatge, al seu blog Lletraferits -entrada: L'arpa i les seves vibracions-126 (enllaç aquí).

Decidim seguir el nostre passeig vespertí a través del parc fins arribar a l'estació del tren i així podem contemplar alguns bells edificis,

d'altres estan molt atrotinats i necessiten molta mà de pintura i restauració. Els croates confien entrar a la U.E. el 2013 i rebre ajudes econòmiques, però tal com està la situació actual, ai las...!!

Passem per davant de l'edifici de l'Academia Croata de les ciències i les arts, presidida per l'estàtua del seu fundador J.J.Strosmayer.

I finalment arribem al final de passeig, a la plaça Trg. Tomislav, davant mateix del bonic edifici de l'estació del ferrocarril, d'estil historicista, realitzat per l'arquitecte hongarès Ferenc Pfaff, el 1892.

El principal mitjà de transport públic de la ciutat són encara els seus antics i acolorits tramvies, una llarga tradició que data del segle XIX.

Amb tot, nosaltres per no perdre'ns per la ciutat i perquè l'hora de tornar a l'hotel s'acostava, decidim tornar a agafar un altre taxi, aquest cop però, els cost va ser superior, 50 kunas, érem una mica més lluny del centre, però això sí, era un esplèndid cotxe Mercedes-Benz.

En cinc minuts vam ser al nostre magnífic hotel

L'endemà vam fer una petita visita panoràmica guiada amb l'autocar pel centre de la ciutat per veure alguns dels edificis més emblemàtics, acompanyats aquest cop per l'Ivan, un guia local molt simpàtic i parlant un castellà molt bo.

Després de la volta automobilística ens portà a conèixer el Mirogoj, el cementiri general de la ciutat. Les monumentals arcades, els pabellons i les cúpules de finals del segle XIX són obra del famós arquitecte Hermann Bollé.

Aquest és un cementiri on hi ha enterrats molts personatges importants i polítics de la ciutat, entre ells el qui fou el primer president del país després de la independència del 1991, Franjo Tudjman, que morí el 1999, i té aquí un enorme mausoleu de marbre negre.

Es pot considerar com un dels cementiris més bonics d'Europa, alhora que és un parc magnífic i una galeria d'art a l'aire lliure.

Acabada aquesta interessant visita anem cap al centre a visitar la Catedral dedicada a Sant Esteve i a l'Assumpció de Maria, la més gran i la més alta (105 m.) de Croàcia.

Davant mateix hi ha una columna amb una imatge daurada de la Mare de Déu,

Com que la façana ja l'hem vist abans, ara ens fixem en un lateral de la porta d'entrada amb un bonic Sant Jordi,

i després admirem el seu interior...

i algunes de les seves obres d'art més destacables,
com aquest Tríptic del Gòlgota d'Albrecht Dürer, del 1495.

així com també el sarcòfag d'un dels cardenals més notables que ha tingut  la diocesis de Zagreb, el cardenal Aloysius Viktor Stepinac...

En sortir de la catedral el guia ens porta a recórrer el casc antic de la ciutat passant pels seu famós mercat Dolac de fruites, verdures i flors, i també carn i peix. És anomenat el gran ventre de Zagreb.

Anem a continuació fins el famós carrer Tkalciceva, ple de botigues d'artesans, de bars i cafès, avui en dia un lloc de moda i preferit per la gent jove.

En el mateix carrer hi ha instal·lada una figura de bronze de Marija Juric Zagorka (famosa periodista i escritora croata). Ella fou, a la seva època la primera dona periodista professional a Croàcia i defensora dels valors del feminisme (vegeu aquí)

Seguidament enfilem la pujada del carrer Radiceva que ens portarà cap a la part alta de la ciutat tot travessant la Porta de pedra (Kamenita vrata), la última porta que encara s'ha conservat de les muralles,

Anno Dni. 1760
però abans podem contemplar una magnífica i peculiar escultura en bronze de Sant Jordi amb un drac de pedra ja mort i als seus peus.

Aquesta escultura obra dels escultors austríacs Kompatscher et Winder, va ser oferta a la ciutat de Zagreb a principis del s.XX per la família Mazuranic.

Arribem finalment a la plaça de Sant Marc, el centre antic de la vila, on trobem al bell mig la magnífica església del segle XIII,

Portalada del segle XIV.
 reconstruïda en part a finals del s.XIX per l'arquitecte Hermann Bollé, (el mateix de la catedral) en estil neogòtic, i que també va fer la bonica teulada de ceràmica amb els escuts d'armes del Regne tripartit (Croàcia-Dalmàcia-Eslavònia) i al costat l'escut de la ciutat de Zagreb.

A la dreta de la plaça hi ha l'edifici del Parlament Croat, i a l'esquerra el Palau del ban
(Banski Dvori), al núm.1 de la plaça.

És la seu del govern croata i allotja el gabinet del Primer ministre.

Aquest Palau va ser construït a principis del s.XIX i fou la casa del ban (el virrei), del 1808 a 1918. És aquí on va viure i morir el llegendari ban Josip Jelacic, que l'hem vist presidint a cavall la gran plaça que porta el seu nom.

Voltant encara per aquests carrers del casc antic descobrim que encara conserven la grafia alemanya juntament amb la croata, vestigis de la dominació austro-húngara,

i també podem veure aquest escut de pedra amb els noms antics de les tres regions de la Croàcia actual, (Hervatska) és la que dóna sentit a les matrícules actuals croates que porten les lletres HK

Amb una visió general de la ciutat des d'aquest mirador, acabem la curta visita al centre històric de la ciutat,

no sense abans espantar-nos una mica amb la forta canonada que cada dia a les 12 en punt del migdia, es dispara des de dalt d'aquesta torre medieval que serveix per recordar als croates que és l'hora de l'Angelus, i a més per posar els rellotges a l'hora.

• La història continua aquí... (05)

Pakiba ha dit...

No mes dirte que cada dia en passo per el blog per veure la maravilla de fotos i recordar temps millors.