dilluns, 5 d’agost del 2013

Recorrent pobles, valls, muntanyes i llacs d'aquest privilegiat racó del Pirineu... (01)

En el meu post anterior vaig fer un repàs dels sentiments i vivències que em va produir tornar a revisitar els indrets familiars, on encara hi tinc arrels, i tornar a sentir i viure les olors, els paisatges, les cares, i l'atmosfera d'aquests bells indrets del pirineu aragonès, concretament d'aquesta Vall, el Valle de Tena, tan estimat.

Com deia al final del redactat, amb la meva dona ens vam dedicar a recórrer pobles, valls, muntanyes i llacs per gaudir del paisatge i de la natura i per descobrir encara indrets que mai havíem trepitjat. En faig un repàs en format més aviat fotogràfic per tal que tothom pugui apreciar l'encant d'aquestes contrades, i per si algú encara no les coneix, recomanar-les vivament...

Un cop instal·lats a Casa Parda, aquesta era la vista que teníem des de la nostra habitació
Voltem una mica pel poble gaudint del panorama del seu bell emplaçament,
  i seguidament ens desplaçem fins al poble proper de Panticosa
per a informar-nos dels horaris del telecabina per pujar als llacs...
Això és el que veiem des del peu de l'estació d'esquí.
Avui es tracta de temptejar una mica el terreny i les possibilitats de fer alguna caminada, per tant ara ens encaminem cap a Sallent de Gállego, tot passant per davant del bonic poble de Lanuza, a l'altre costat de la carretera i de l'embassament
i tot just davant nostre ja veiem el majestuós pic de la Peña Foratata (2341 m), damunt la població de Sallent
La nostra intenció d'aquest primer matí era averiguar com estava l'accés per arribar a l'embassament de La Sarra, inici de la vall del riu Aguas limpias  que condueix fins a l'embassament de Respumoso i el seu refugi de muntanya, base obligada per accedir als pics de la zona, i en especial si el vol accedir al més important, el Balaitous (3151 m), just al vèrtex geodèsic fronterer amb França.
Deixem el cotxe al costat de l'embassament i enfoquem el camí de la vall per confirmar el camí que farem un altre dia...
La natura està exhuberant d'aigua i de flors, i la font natural ens dóna la benvinguda només fer els primers passos

Les maduixes silvestres són una temptació a cada pas, però encara són una mica verdes...
i aquest magnífic bolet, que jo penso era un ou de reig (?), allà va quedar...

Comprovem que el dia que vinguem amb ànims d'ascendir per la vall, el més amunt possible, serà un goig pels sentits, però ara tornem avall per anar a dinar al poble de Sallent de Gàllego.
Abans, però, fem temps voltant pels carrerons antics del poble i descobrint algunes curiositats com aquesta

profitem també per entrar a conèixer l'església i el seu retaule...

Finalment, per cloure el primer dia, encara tenim l'ànim per enfilar-nos fins a la frontera amb França, al Portalet d'Aneu, per admirar la magnífica panoràmica que ens ofereix el cim del Midi d'Ossau (2884 m).
I de baixada entrem a l'urbanització d'esquí de Formigal per veure l'església romànica de San Úrbez, de la localitat del desaparegut poble de Basaran, que fou reconstruïda aquí cap als anys 70's...

Si teniu interès en saber la història d'aquesta església i de la seva reconstrucció, us deixo aquest enllaç on trobareu tota l'explicació (aquí)

Vam acabar la jornada tornant a Tramacastilla a través del poble veí de Sandiniés, veient des d'allà el caient de la tarda i les últimes llums del dia damunt la Peña Blanca (2556 m), extrem occidental de la Sierra de Tendeñera.

Arribats a la nostra habitació de turisme rural a Casa Parda, encara podem gaudir d'aquest panorama amb la darrera llum del dia...

L'endemà dissabte 27 de juliol, vam decidir visitar el balneari de Panticosa.
Feia anys que no havíem pujat, quan encara era una cosa decadent i força atrotinada.
Ara últimament l'han remodelat gairebé tot, principalment els hotels, ja que només hi ha tres hotels de 4 estrelles, el Gran Hotel i dos més. Una pizzeria i un bar.
Amb tot, les casetes o templets on es podia veure de les aigües termals del balneari, estan en un estat lamentable i semiderruïdes...

La primera intenció meva era de fer un tros del camí que puja fins a la zona de Bachimaña i els llacs blaus, però el camí és molt costerut i puja fortament des de bon començament, i la Marta no es va veure amb cor de pujar, per això vam desistir i ens vam dedicar a voltar pel recinte del balneari, veure les cascades i fer fotografies

Al costat mateix del camí de pujada i darrera del Refugi "Casa de Piedra" hi ha aquesta magnífica cascada formada per les aigües que baixen de Bachimaña, i que formen aigües avall el riu Caldarés que passa per Panticosa i el Pueyo fins a l'embassament de Búbal, aigües avall del riu Gállego. (vegeu el vídeo)

Seguim voltant pel pla del balneari contemplant les diverses cascades i els pics de les Argualas de més de 3000 metres

i el llac del balneari o Ibon de Baños
Hi ha qui aprofita el pla del balneari per a activitats diverses

Nosaltres ens dirigim a veure una altra cascada important, la que baixa de la zona dels pics de 3000 metres, de la zona d'Argualas
(Vegeu aquest altre vídeo)

Volíem dinar al balneari després de l'excursió, però el temps era insegur i amenaçava tempesta, i a més, la pizzeria era tancada i no teníem intenció de fer un dinar de 4 ****
Per tant, vam baixar del balneari i anàrem a dinar a Tramacastilla, a Casa Blasco, i després a fer una bona migdiada, mentre es començaven a sentir els primers trons de la tempesta que va trigar ben poc a descarregar grans cortines d'aigua...
Un cop passada la tempesta, a les darreres hores de la tarda-vespre va parar de ploure i vam decidir sortir a "buscar cargols" i estirar les cames pels voltants del poble...

La natura després de la tempesta mostra les seves mil cares ben diferents...

però, com que la cosa no acabava d'asserenar-se del tot, vam preferir agafar el camí de retorn cap a casa...

De cargols no em vam trobar gaires, però de fotos em vam poder fer un munt...!!