dimarts, 20 de juliol del 2010

Noruega - toquem terra a Trondheim...(07)

•  la crònica del viatge comença aquí...

Avui hem de matinar per abandonar definitivament el vaixell MS Midnatsol, que ha estat la nostra llar durant cinc dies.

Hem arribat a Trondheim, la tercera ciutat en importància de Noruega.

Fundada al segle X al voltant del mercat que es formava a la desembocadura del riu Nid, la ciutat va entrar a la història amb el nom de Nidaros

Aquí creuem el riu admirant les belles cases de fusta arrenglerades a les ribes,

i creuem el seu vell pont de fusta per acostar-nos a la catedral.

El seu important desenvolupament històric, però, està més lligat al pelegrinatge religiós que no pas al mercat medieval.

El responsable va ser Olaf Haraldson, més conegut amb el nom de Sant Olav, que va ser enterrat a la catedral després de morir a la batalla de Stiklestad l'any 1.030.

Sant Olav és considerat un dels introductors del cristianisme a Noruega i la seva tomba sempre s'ha vist involucrada en fenòmens miraculosos. Per això es va construir la Catedral de Nidaros, i es va convertir en el principal centre de pelegrinatge del nord d'Europa.

Aquesta és, doncs, la primera visita que realitzem de la ciutat, si bé tornarem aquí a les 13 hores per fer una visita guiada.
Anem primer a conèixer una mica la població...

Recorrent els carrers del centre històric veiem l'edifici de fusta més gran d'Escandinàvia, l'Stiftsgarden, del segle XVIII, residència oficial dels reis noruegs quan visiten la ciutat.

Aquest gran palauet amb unes 140 habitacions,
està considerada com la Residència Reial des del 1906.

Quan el rei Karl Johan va ser coronat el 1818, la Residència reial va servir com a punt de partença de la processó de la coronació fins a la catedral de Nidaros per primera vegada, i així s'ha continuat fent com a tradició per a totes les coronacions posteriors fins al dia d'avui.

Després d'un breu recorregut pel centre històric i els voltants de la catedral,

tornem per fer la visita del seu interior,
no sense abans fixar-nos amb la riquesa d'escultures de la seva façana...

De l'interior de la catedral, per cert força fosc, podem destacar l'orgue barroc del 1741, la nau principal amb el rosetó,

(aquesta nau principal fou construïda entre 1240 i 1280)

l'altar major i un altar policromat preciós...

que es considera com l'obra d'art més important de la Catedral, ja que data de l'edat mitjana i és l'anomenat 'Frontal d'Olav' obra pintada, datada cap al 1.300.
Té per tant més de 700 anys i està molt ben conservada

Acabada la visita a la catedral de Nidaros vam anar a dinar en un típic restaurant local, i de camí vam poder veure un senyal de tràfic molt curiós que no havíem vist mai enlloc i que demostra un sentit pràctic de la vida i també un original sentit de l'humor dels noruegs...

(realment singular i original)

Dinem en un bonic restaurant a la vora del riu

i en acabar, ja força entrada la tarda, agafarem l'autocar que ens traslladarà fins a la ciutat de Kristiansund, situada sobre tres illes rocalloses actualment enllaçades per ponts.

Aquí soparem i dormirem per continuar demà el nostre periple per l'espectacular costa noruega, i la famosa 'carretera atlàntica' en direcció a Molde.