divendres, 25 d’octubre del 2019

La històrica ciutat de RODÉS (Rodez)... contiuació (05)

Vam acabar la darrera crònica sobre la visita a la ciutat de Rodés (04), anant a dinar al restaurant "le Kiosque" que hi ha dins el mateix parc le Jardin du Foirail.

En sortir del restaurant vam tenir la sorpresa de que ens va caure un bon xàfec tempestuós que ens va obligar a protegir-nos com vam poder amb paraigües o sense i accelerar el pas fins arribar al nostre hotel que el teníem relativament a prop.

La tarda estava programada amb una passejada pel centre del barri històric de la ciutat i posterior visita al Museu Fenaille.

Així, doncs, un cop canviats de robes i de calçat per afrontar la pluja, tornem a sortir de l'hotel per dirigir-nos al centre històric, i veiem amb satisfacció, i com si fos un miratge, que en pocs minuts ha sortit un sol radiant i el cap de núvol ja ha passat.
Aprofitem per fer una foto amb zoom a la imatge de Nôtre-Dame que corona el campanar de la catedral a 87 metres d'altura.
 Arribem aviat a la Place du Bourg
 I situats en aquest emplaçament ens fixem en l'edifici que fa cantonada, una bonica construcció, la Casa de l'Anunciació, construïda a mitjans del s.XVI. Fou propietat d'un ric mercader, François Dardenne, i tenia les funcions de botiga en la planta baixa i vivenda en les plantes superiors.

La discreta ornamentació de pilastres i cornises constitueix un testimoni de la forma de treball de l'estil renaixentista.
 En la part superior d'aquesta pilastra podem observar un baix relleu que representa una escena de l'Anunciació.
 També la porta d'entrada al pati de carruatges és de fusta i summament ornamentada

I un cop accedim a l'interior, des del pati central podem veure l'entrada pròpiament dita a l'edifici de vivendes
 amb el detall de l'escut familiar damunt la porta
 I altres detalls de les cornises com aquest i l'altre que heu vist al començament del capítol
 A continuació seguim el nostre itinerari que travessant la place du Bourg, i enfilant a l'esquerra per la rue Saint-Just, ens portarà fins al Palauet de Jouéry, dels s.XIV-XVI, edifici de pedra calcària d'estil renaixentista, on actualment hi ha instal·lat el Musée Fenaille. Dins del museu totalment acondicionat, es conserva encara el pati de la casa antiga, que és el cor del museu, una joia arquitectònica.

El Museu Fenaille, d'Arqueologia, Art, i Història de Rouergue, conté la col·lecció d'estàtues-menhirs més important d'Europa, així com també una bonica col·lecció d'obres de les èpoques grecoromanes, medievals i renaixentistes.
 Un cop arribats al museu ens situem en primer lloc a la planta tercera on hi ha la col·lecció dels menhirs.

Frontal i verso d'una de les esteles més boniques de la col·lecció
Aquí podeu llegir, potser amb alguna dificultat a causa de la lletra petita, les principals característiques d'aquests menhirs tant interessants.
Destacar principalment el tema de la datació d'aquests peces, totes elles trobades aïllades en plena naturalesa, ja que es calcula amb molta versemblança que són del període entre 3.300 i 2.200 av.J.C.
Aquest menhir representa un home guerrer ja que porta gravades les seves característiques pròpies.

N'hi havia moltes més de pedres menhir, més petites, no tant ben gravades, però per no cansar massa amb la narració, prefereixo passar per altres objectes també interessants que hi ha en aquest museu, com ara materials ceràmics i paviments romans, i altres objectes artístics.

Aquesta magnífica destral es feta amb fusta de cedre i pedres.

Contemplem també algunes obres d'art força notables com aquest bonic díptic de dues cares

Qui va ser el fundador d'aquest interessant museu?
Seguim veient alguns altres detalls d'obres d'art com aquesta d'un treball finíssim sobre vidre.
 O també aquesta altra també sobre vidre
Mentre anem sortint del museu passem per l'antic pati del palau renaixentista, que és com el cor del museu, una autèntica joia.
Sortim a l'exterior a la plaça davant mateix del modern ajuntament de la ciutat.
I emprenem ja el camí de tornada cap el nostre hotel, després d'aquesta jornada intensa dedicada a descobrir els punts més interessants d'aquesta bonica ciutat de Rodés.
Abans, però, d'acomiadar-nos de Rodés, us deixo una foto de la catedral sense les bastides, per tal que pogueu apreciar la seva originalitat completa.

Demà farem una altra sortida per conèixer més indrets interessants de la comarca com Vilafranca de Rouergue, amb la seva Col·legiata, la capella dels Penitents negres, i la Cartoixa de Sant Sauveur, i encara per la tarda visitarem una bastida reial, la de Sauvaterra de Rouergue.
Però tot això, com és habitual, ho veurem en la meva propera crònica.