dissabte, 22 d’agost del 2009

POZNAN - Polònia - 07

• La crònica del viatge comença aquí...

Avui toca fer més kilòmetres i hem d'arribar fins a la ciutat de Poznań, al centre del país.

Avui ens tocarà sofrir més que mai el problema de la manca d'infraestructures del país. De Cracòvia a Poznan hi ha uns 450 kms, però necessitarem gairebé 10 hores per fer-los. Les carreteres són estretes de doble sentit i amb un sol carril, hi ha molt de trànsit i molts camions, i costa avançar, hi ha semàfors, els paviments són molt dolents, i de tant en tant pots trobar-te un embolic en forma d'accident... En fi, tot un panorama...

Pel llarg camí l'únic que podem fer, a part de dormitar una mica, és contemplar l'extensa campinya rural de Polònia.

La monotonia del camí, tingué una certa compensació quan, ben avançat el migdia, vam arribar en aquest palauet per dinar.

Com bé es pot llegir en el rètol de l'entrada es tracta d'un palauet que el príncep Antoni Radziwill va fer construir amb fusta, entre el 1822 i 1824, i dedicat als dies de caçera.

És un espectacular edifici de fusta en forma de creu i en el centre de l'edifici hi ha una sala octogonal, rodejada de dos pisos de galeries

que s'articulen al voltant d'un columna gegantina en la que hi ha caps de cèrvols de les caceres que se celebraven pels boscos del voltant.

El príncep que a més era afeccionat a l'art, va saber rodejar-se d'artistes que venien aquí seduïts per la seva situació i per la seva originalitat.

Frederick Chopin hi va estar en dues ocasions, el 1827 i el 1829, i es conserva una habitació amb el piano on ell va tocar.

Fa una certa emoció posar els dits damunt d'aquell piano, i un pensa... perquè redimonis jo no podria saber tocar-lo tant bé com ho devia fer ell...?

Cada any se celebra un festival de piano en honor de Chopin.

Als jardins al voltant del palau, esplèndids per cert,

hi ha una escultura moderna del cap de Chopin.

Un lloc realment sorprenent i on a més, vam menjar força bé en un ambient realment palatí.

Actualment s'ha convertit en un hotel i un restaurant de gran qualitat especialitzat en plats de caça.

Confortats per la visita i pel descans, carretera i manta i cap a Poznan. Per acabar-ho d'adobar vam trobar un accident força espectacular a la carretera que ens va retenir molta estona.
Pel camí veièrem fins i tot algun antic molí

La guia encara ens va voler mostrar un exemple de típica casa de fusta dels colons ben aposentats de Polònia, i com que era a prop de la carretera, aprofitàrem uns minuts per anar a veure-la per fora.

Era realment bonica.

Vam a rribar a Poznan a mitja tarda i a correcuita ens vam traslladar al centre per trobar-nos amb la guia local i començar una ràpida visita al nucli històric de la ciutat.

L'Ajuntament domina el centre de l'antiga plaça del mercat (Stary Rynek).
Després en parlarem, però primer farem una volta a la plaça per veure tots els bells edificis del voltant.
Ja ens permet donar un cop d'ull a les boniques cases dels comerciants (Domki Budnicze), però hi retornarem després.
Poznan, considerada com la capital de la gran Polònia, al segle X, ja se la va considerar el bressol de l'Estat polonès.
Fou pràcticament destruïda durant la II guerra mundial, i durant el príode comunista, fou precisament aquí a on va tenir lloc , el 28 de juny de 1956, el primer aixecament contra el règim. La terrible repressió que la va seguir va costar la vida a 76 manifestants.

Un carreró estret ens condueix a la plaça Bamberka, que ens recorda que una part de la població procedeix de la ciutat alemanya de Bamberg.
La plaça està rodejada de cases gòtiques, renaixentistes o barroques, que malgrat haver estat molt destruïdes, van ser totalment restaurades després de la guerra.

Donant la volta a la plaça del mercat podem observar un bon exemple de totes aquestes cases,

on entre elles destaca la façana del Palau Dzialynski, del s.XVIII, d'estil barroc, amb un pelicà a dalt de tot.

També l'escut barroc amb trompetes del petit lloc de guàrdia, del s.XVII.

I a la darrera cantonada una de les quatre fonts que guarneixen la plaça, la font de Neptú.

Tot seguit anem a conèixer l'església parroquial de Sant Estanislao, construïda pel jesuites.
És una monumental església barroca de tres naus. amb columnes corínties, d'una gran majestuositat.

Té estucs, escultures i pintures, un orgue imponent, i una curiosa falsa cúpula en -trompe-l'oeil- realizada per Pompeu Ferrari, el 1727.

Sortint de l'església en una petita plaça trobem l'escultura en bronze dels famosos cabrits de Poznan, sobre els quals hi ha una llegenda, (si algú hi està interessat, ja li explicaré) i que fa que cada dia a les dotze del migdia apareguin a la façana de l'ajuntament coincidint amb les dotze campanades.

Retornem al davant de l'ajuntament per contemplar la seva façana i també els bonics estucs i decoracions de les cases dels comerciants, algunes d'elles de ben originals.

L'Ajuntament de la ciutat és un dels més espectaculars de Polònia. Col·locat al centre de la Rynek com si fos un gran pastís.

L'italià Jan-Baptista Quadro, el va restaurar en estil renaixentista després de l'incendi de 1536.
La façana té tres pisos d'arcs i està rematada per tres petitts campanars.

El del mig centra totes les mirades de la gent quan sonen les 12 del migidia que anuncien l'aparició dels famosos cabrits de Poznan.

Acabada la visita del centre històric ens retirem cap a l'hotel Andersia Poznan, un hotel super modern, tant que els dissenyadors s'han passat de llestos i de moderns.

Com a mostra veieu com és el bany de l'habitació... transparent.
I jo pregunto... calia?.

Per sort vam descobrir que hi havia una cortineta que podies córrer cada vegada que l'haguessis d'utilitzar, a no ser que vulguessis fer una mica d'estrip-tease... Una incomoditat totalment innecessaria. Hi ha disennyadors que mereixerien que no els contractessin mai més.

Encara vam tenir temps de creuar el carrer i anar a trepitjar un dels complexos comercials més moderns de la ciutat. Una joia del disseny, el Stary Browar, que ha estat instal·lat a l'interior d'una antiga i enorme fàbrica de cerveses de la ciutat. És immens i d'un disseny avantguardista.
Veieu alguna foto

Demà deixarem Poznan amb una certa recança. Aquest viatge hagués merescut tenir un dia més per conèixer millor aquesta ciutat, arribar a les 18 h. i sopar a les 21 h. no dona per gaire més.

Demà hem de tornar a fer una llarga ruta fins arribar a Gdansk.